fredag 27 februari 2009

Delad glädje dubbel glädje 3: Kulturellt överflöd

Ytterst trendig som jag är tänkte jag motvilligt ge mig in i fildelningsdebatten. Det blir en halvfilosofisk diskussion i tre delar. Detta är del tre och handlar om dig och mig.

I kvällstidningarnas svartvita värld är det lätt att sätta ett likhetstecken mellan fildelningsdebatten och att ladda ner en film eller en skiva utan att betala. The Pirate Bay-rättegången, FRA, IPRED och så vidare är några av delarna i ett spel som handlar om något mycket större, nämligen våra demokratiska rättigheter att påverka samhället. Fildelning, i bemärkelsen att skapa kopior, gör det möjligt att utan väsentlig ansträngning låta information bli fri att tillgå för alla, så som Internet de facto används idag. Det beräknas finnas mellan 0,5 - 1,5 miljoner fildelare i Sverige, och antalet ökar för varje dag som går. Samtidigt skärps lagarna mot fildelning, och en häxjakt pågår där alla; du, jag, grannen, min mamma och min mormor, är potentiella mål för en brottsutredning. I vår demokrati är det per definition dessa mål som bestämmer. Jag för min del känner mig inte särskilt kriminell.

Enskilda, privata aktörer tillåts att påverka samhället mer än vi som på pappret har makten. Företag som har monopol på information som i ett fritt tillstånd skulle gagna alla. Att avskaffa upphovsrätten är ju dock så klart i marknadsmässigt avseende en dålig idé, eftersom en konstruktion som genom en begränsad ansträngning kan inbringa obegränsat med pengar är den kapitalistiska världens heliga graal. I samma kapitalistiska värld är detta lika med en avskyvärd idé, och bland västvärldens mer eller mindre högerorienterade politiker blir i sin tur detta lika med en obefintlig politisk vilja, även om vinsten för deras arbetsgivare, dvs. folket, skulle vara oerhört stor. Folkets vilja är helt enkelt inte representerad i dess företrädare, och lär inte bli det inom den närmaste tiden om man läser de svenska riksdagspartiernas partiprogram. Detta är naturligtvis ett ytterst allvarligt problem ur en demokratisk synpunkt.

Internet är en oerhört möjlighet att akumulera, bevara och sprida mänsklighetens samlade kulturskatt. Att avkriminalisera en så banal sak som att dela information skulle leda till stora humanitära vinster i form av ett överflöd av kultur och kunskap. Kunskap är makt, och så länge privata vinstintressen styr tillgången på den så kommer vi aldrig att leva i ett demokratiskt samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar