onsdag 18 februari 2009

Hallå reklamsverige hur e läget!?

Ett av de enklaste nöjen som finns är att sparka in öppna dörrar, så jag tänkte ägna några minuter av min tid åt att göra just detta. Resumé, reklamens branschtidning och självutnämnda experter på "bra reklam", presenterar idag vinnarna av priset Årets Byrå som delades ut igår. Pristagarna utses genom att ett analysföretag helt enkelt frågar "1900 inköpare av kommunikations-tjänster" hur nöjda de är med sina uppdragstagare. Som alltid med lokala reklampriser så blir resultatet mer eller mindre orelaterat till verkligheten, och frågan jag ställer mig är hur man ska hantera detta utan att börja skratta/gråta åt hybrisen som ett sånt här pseudo-erkännande ger till somliga.

Som jag ser det så är urvalsprocessen direkt felaktig i två avseenden. Dels är det frågeställningarna, som tillsammans ger någon slags uträknad "poäng" som man sedan använder i en jämförelse. Problemet är att frågeställningarna till största del kan relateras till förhållandet byrå-kund, istället för som det rimligtvis borde vara, nämligen förhållandet byrå-kund-konsument, med fokus på mervärde och resultat. Detta ger:

Avvikelse från verkligheten nr 1: Den byrå som stryker mest medhårs gör bäst reklam.

Det andra avseendet är än mer pinsamt, ty detta fel är mer uppenbart. För att ha en riktig grund för en verklighetstrogen opinionsmätning är det givetvis helt avgörande vem man frågar, och här ligger felet. Undersökningen baseras nämligen uteslutande på svenska kunder, och resultatet blir också därefter. De byråer som verkar mestadels på det internationella planet, med uppdrag som vissa av vinnarna i den här tävligen bara kan drömma om, hamnar därmed utanför listan. Fundera också ett par sekunder på hur brett begreppet "inköpare av kommunikations-tjänster" rimligtvis är i verkligheten. Klar? Ok.

Avvikelse från verkligheten nr 2: Tänk dig en mätning där man frågar alla invånare i Stockholm luddiga frågor om deras politiska preferenser, och sedan använder detta för att utse Sveriges riksdag. Ungefär så.

Så, reklamsverige, här har ni receptet för att bli Årets Byrå:
1. Ställ dig på alla fyra.
2. Jobba bara med svenska kunder.

Fotnot: För det första så har jag utgått ifrån den kategori som ligger mig närmst, nämligen "digital byrå". För det andra så är det inget snack om att finalisterna i denna kategori är väldigt duktiga, men kallar man sig för Sveriges bästa byrå borde man väl ändå synas mer i internationella sammanhang?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar